Ubud i okolice – dzień 1.

Tagi :
#bali / #azja

Indonezja · Podróże 2019-08-20
Plan na pierwszy dzień zwiedzania okolic Ubud. Tarasy ryżowe, Świątynia Tirta Empul i Pura Kehen oraz jeden z ładniejszych wodospadów na Bali - Tukad Cepung.

Tarasy ryżowe

Najbliżej Ubud położone są tarasy ryżowe Tegallalang, są one też najbardziej znane i oblegane przez turystów. Tarasy rzeczywiście robią wrażenie, szczególnie o wschodzie słońca i późnym popołudniem. Wejście na nie powinno być darmowe, ale najczęściej trzeba uiścić małą opłatę właścicielowi lub osobie, która się za niego podaje. Spacer po innych tarasach ryżowych – położonych dalej od Ubud -  będzie raczej bezpłatny.

My wybraliśmy opcje podziwiania ich z pobliskiej restauracji. Ceny posiłków nieco zawyżone, jedzenie mocno przeciętne, ale ten widok rekompensował wszystko 😊

W okolicach Ubud jest mnóstwo tarasów ryżowych. Można, a nawet lepiej wybrać te mniej oblegane przez turystów. My odwiedziliśmy tarasy Tegallalang, ponieważ były po drodze do innych atrakcji, które zamierzaliśmy zobaczyć tego dnia.

Pura Kehen – druga największa świątynia na Bali

(wg nas można pominąć i zwiedzić coś innego)

Wstęp - 30 tys. IDR (ok.8 zł)

Świątynia została nam polecona przez właścicielkę naszego hoteliku, ma też całkiem dobre opinie w Internecie – a my zupełnie nie potrafiliśmy zrozumieć dlaczego. Według nas świątynia jest nieciekawa, szkoda na nią czasu i pieniędzy. Dodatkowo przed świątynią działa „mafia sarongowa”, czyli grupa kobiet krzyczących, że do świątyni możemy wejść tylko w sarongu, który trzeba zakupić u jednej z nich. I rzeczywiście, do większości świątyń na Bali trzeba założyć sarong – czyli przewiązaną w pasie chustę, która zakrywa nogi  (dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn), ale powinien być on bezpłatny. Wiedząc to, upieraliśmy się, że chcemy wypożyczyć darmowy sarong, na co kobiety odpowiadały, że takich nie ma i trzeba zapłacić. Dopiero kiedy zaczęliśmy wchodzić do świątyni w naszych krótkich spodenkach, jedna z kobiet krzyknęła, że jest to niedozwolone i pokazała nam miejsce, gdzie bezpłatnie dostaliśmy chusty. Cała sytuacja pozostawiła duży niesmak. Kupując bilet wstępu warto spytać się, gdzie znajdują się sarongi do wypożyczenia, żeby uniknąć podobnych sytuacji.

Sama świątynia jest mało interesująca, odbywają się w  niej walki kogutów, a niektóre jej pomieszczenia są dopiero budowane.

Wodospad Tukad Cepung – piękny wodospad, jeszcze nie zdominowany przez tłumy turystów.

Wstęp – 15 tys. IDR (ok. 4zł)

Przed wejściem znajduje się darmowy parking.

Wodospad Tukad Cepung, mimo że nie należy do bardzo dużych wodospadów, ma w sobie coś wyjątkowego. Otoczony ciemnymi, porośniętymi mchem skałami robi niesamowite wrażenie. Żeby do niego dotrzeć trzeba zjeść po kilkudziesięciu schodach, zamoczyć ubranie, poprzeciskać się między skałkami wąwozu – ale zdecydowanie warto się poświęcieć.

Niestety nie mielismy przy sobie odpowiedniego sprzetu, a zdjecia robione go pro nie oddają piękna tego miejsca :(

To, co może odebrać wodospadowi cały urok to oczywiście ludzie. Oprócz nas zwiedzało go ok 20 osób. Niby niedużo, w porównaniu do tłumów przy innych wodospadach, ale w małej przestrzeni wąwozu zrobiło się całkiem ciasno. Co nas rozśmieszyło, to parki, które poprosiły nas, żebyśmy stanęli z boku i poczekali w kolejce na zrobienie sobie zdjęć przy wodospadzie. Wiec grzecznie staliśmy i obserwowaliśmy, jak mężczyźni prężą muskuły, kobiety wypinają pośladki i tak każdy po kolei.

Myślę, że mieliśmy pecha lub wybraliśmy złą porę (późne popołudnie), ponieważ znajomi zwiedzali ten sam wodospad i mieli go tylko dla siebie.

Świątynia Tirta Empul

Godziny otwarcia: 8.00 - 17.00

Bilet wstępu: 15 tys. IDR

Lokalizacja: Manukaya (30 min jazdy skuterem na pn od Ubud)

Jedna z ważniejszych i ciekawszych świątyń balijskich. Na jej terenie znajdują się baseny, w których Balijczycy odbywają rytualne kąpiele. Baseny nie są zamknięte dla turystów, więc taką kąpiel możecie odbyć również Wy. Polecam, bardzo orzeźwiające doświadczenie.