Miejscowość Cemoro Lawang pod wulkanem Bromo

Tagi :
#wulkany / #trekking / #jedzenie / #jawa / #bromo

Bromo · Wulkany 2019-05-02
Kilka ważnych informacji o Cemoro Lawang - gdzie spać i jeść, jak długo zostać, z jaką pogodą możecie się spotkać.

Czas podróży - początek czerwca 2016 i koniec maja 2018r.

O tym, jak dostać się do Cemoro Lawang przeczytacie w tym poście.

Cemoro Lawang jest malutkim miasteczkiem leżącym na krawędzi kaldery wulkanicznej. Jest to idealne miejsce wypadowe zarówno na wulkan Bromo, jak i punkt widokowy, z którego zobaczyłam jeden z najpiękniejszych wschodów słońca w moim życiu.

Nocleg w Cemoro Lawang

Noclegu w Cemoro Lawang najlepiej szukać już na miejscu, chodząc od drzwi do drzwi. Jeśli kierowca busika jadącego z Probolinggo zaproponuje Wam fajne miejsce z ciepłą wodą i wi-fi za 150 tys. IDR za pokój (ok. 40 zł) – możecie się zgodzić. Już dwa razy nocowałam w tym miejscu i mogę je polecieć jako dobry, tani nocleg na jedną noc. Jedna uwaga – toaleta jest indonezyjska, czyli dziura ;) W tej cenie raczej nie znajdziecie niczego lepszego. Jeśli interesuje Was wyższy standard i europejska toaleta to kierujcie się np. do hotelu Cafe Lava (cena pokoju to ok. 300-400 tys. IDR).

Sklepy

Ceny w sklepach są wyższe niż w innych miejscach na Jawie, a zaopatrzenie bardzo słabe. Trochę żałowaliśmy, że nie zrobiliśmy sobie zapasów przed przyjazdem. Pozostało nam żywic się batonikami i sztucznym chlebem z kilkuletnią datą ważności. Pychotki ;)

Jedzenie

W czasie ramadanu warungi otwierają się wieczorem i tylko na 2-3 godziny. Jedliśmy w 3 różnych miejscach i tak naprawdę żadnen posiłek nie był zbyt smaczny. Ważna sprawa - jeśli nie ma podanych cen – koniecznie o nie pytajcie. My zapomnieliśmy o tej zasadzie, przez co zjedliśmy najdroższy posiłek na Jawie, do tego baaardzo przeciętny.

Jak długo zostać w Cemoro Lawang?

Cemoro Lawang jest uroczą, małą wioską, ale tak naprawdę oprócz wejścia na punkt widokowy i wulkan Bromo, nie ma tu za bardzo co robić. Dlatego też jedna doba w zupełności wystarczy. Podczas pierwszej podróży po Indonezji sama zakładałam, że spędzę tu co najmniej 2 noce, ale nie wiedziałabym co ze sobą zrobić i zakończyło się na jednej. Podobno można jeszcze wejść na wulkan Batok, ale szczerze mówiąc uważam, że są dużo ciekawsze wulkany w Indonezji i dla mnie byłaby to strata czasu.

Pogoda

Cemoro Lawang położone jest na wysokości 2217 m n.p.m., wiec nastawcie się na to, że będzie dosyć zimno, a czasami również deszczowo. Jeśli chodzi o temperaturę to utrzymuje się ona w granicach 15-20oC w ciągu dnia i 5-10oC w nocy. O ile za dnia chłód nie jest tak mocno odczuwalny, to już w nocy może być nieprzyjemnie. Na pewno przydadzą Wam się ciepłe ciuszki, szczególnie podczas czekania na  wschód słońca.

Natomiast jeśli chodzi o deszcz i/lub chmury uniemożliwiające zobaczenie wulkanów, to teoretycznie największe prawdopodobieństwo ich napotkania jest w porze deszczowej, która trwa od listopada do kwietnia. Miejcie jednak na uwadze, że pogoda w górach lubi płatać figle. Przytoczę nasz przykład: widziałam, że prognoza pogody dla Cemoro Lawang nie jest zbyt optymistyczna (a był już koniec maja), wiec spytałam właściciela naszego homestayu w Probolinggo, jak duża jest szansa, że w porze suchej w Cemoro Lawang będzie lało. Odpowiedź właściciela: „Musielibyście mieć ogromnego pecha, żeby o tej porze roku padało.” Zgadnijcie co zastaliśmy, gdy wjechaliśmy do Cemoro Lawang… Do tego usłyszeliśmy, że w ciągu ostatniego tygodnia, jedyne co było widać podczas wschodów słońca, to wszechobecne „mleko”. Mieliśmy szczęście i w nocy wszystkie chmury przeszły, dzięki czemu zobaczyliśmy piękny wschód słońca, ale inne grupy tego szczęścia nie miały, a teoretycznie pogoda powinna być idealna.

Moja rada – jeśli pogoda nie dopisze Wam jednego dnia – zostańcie dzień dłużej i zróbcie kolejne podejście następnego. Warto!