Wulkan Batur na tle wschodzącego słońca

Tagi :
#wulkany / #indonezja / #bali / #azja / #Batur

Batur · Wulkany 2019-05-31
Nasz sposób na zobacznie niesamowitego wschodu słońca, bez wchodzenia na szczyt wulkanu Batur. Znaleźlismy punkt widokowy, z widokiem na całą kalderę i jezioro Batur.

Wschód oglądaliśmy na początku czerwca 2018r.

Wulkan Batur

Położenie: Bali, Indonezja

Wysokość: 1717 m n.p.m.

Ostatnie 5 dni naszej podróży po Indonezji spędziliśmy na Bali. Nad wyspą górują m. in. wulkany Agung oraz Batur. Nie byłabym sobą, gdybym odpuściła zobaczenie chociaż jednego z nich ;) W początkowych planach mieliśmy trekking na wyższy i trudniejszy Agung, ale stety niestety istniało duże ryzyko wybuchu i wejście na szczyt było zabronione. Miałam ogromną nadzieję, że wulkan zaszczyci nas jakąś piękną, niegroźną erupcją. Codziennie sprawdzałam aplikację z aktualnymi trzęsieniami ziemi i wybuchami wulkanów. Niestety jestem pod tym względem osobą pechową – nawet najbardziej aktywny wulkan uspakaja się, gdy jestem w jego pobliżu. Tak było i tym razem – Agung, który pluł lawą przez kilka tygodni zaraz przed naszym przyjazdem, nawet nie „pufnął” podczas całego tygodnia na Bali. Wybuchł za to w pierwszym dniu, w którym wróciliśmy do Polski.. No cóż, może innym razem :)

Wulkan Agung

Wracając do organizacji trekkingu – Agung odpadł, więc został nam Batur. To, czego nie zostało nam za wiele, to pieniądze. A okazało się, że wejście na Batur na własną rękę jest niemożliwe – zawsze trzeba zrobić to z jakimś biurem turystycznym, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Postanowiliśmy więc, że zobaczymy wulkan, ale w trochę inny sposób, niż robi to większość turystów - wypożyczymy skuter i sami znajdziemy miejsce z idealnym widokiem na wschód słońca. I to był strzał w dziesiątkę! Jeśli nie przepadacie za tłumem ludzi/nie macie siły na trekking/chcecie trochę zaoszczędzić, a przy tym wszystkim nie boicie się jeździć skuterem po balijskich drogach – jest to sposób dla Was 😊

Jak dojechać do punktu widokowego?

Dojazd skuterem do „punktu widokowego”, który znajduje się na krawędzi zewnętrznej kaldery, zajmuje od godziny do dwóch, w zależności od tempa jazdy. Z centrum Ubud jest to ok. 30 km dziurawej drogi.

Główną drogą z Ubud należy jechać cały czas prosto i na samym końcu skręcić w lewo. Po ok. 50 metrach - po prawej stronie - jest parking restauracji Restoran Gunung Sari – nasz nieoficjalny punk widokowy, z którego rozpościera się niesamowity widok na całą kalderę. Raczej ciężko go przegapić, ale na wszelki wypadek zamieszczam mapki :)

Z Ubud wyjechaliśmy ok. 4.30 i na miejscu byliśmy o idealnej porze, jadąc ok. 40-60km/h. Żeby ze spokojem dojechać na czas, najlepiej sprawdzić godzinę wschodu słońca, która w zależności od miesiąca, może się różnić o ok. pół godziny. W naszym przypadku (początek czerwca) szarawo zaczęło się robić już o godzinie 5.30, a sam wschód był ok. 6.15.

Wulkan Batur na tle wschodzącego słońca

Jestem wielką fanką wszystkich wschodów i zachodów słońca. Widziałam ich już całe mnóstwo, więc stałam się trochę wybredna, jeśli o nie chodzi – nie każdy potrafi mnie już tak zachwycić. Ale ten widok - wulkany na tle wschodzącego słońca, zmieniające się co 5 minut kolory nieba i chmur, kotłujący się pod naszymi nogami biały dywan oraz zimny powiew porannego wiatru sprawiły, że był to jeden z najpiękniejszych wschodów słońca w moim życiu – na pewno TOP 5 (muszę kiedyś stworzyć na blogu taką listę). Adi odważył się nawet powiedzieć, że ten wschód podobał mu się bardziej, niż na Bromo (dla mnie Bromo zawsze będzie nr. 1;))

Warto wiedzieć

O czym warto pamiętać, a o czym my zapomnieliśmy – punk widokowy jest położony wysoko, a co za tym idzie -  jest całkiem zimno. Zmiany wysokości są mocno odczuwalne szczególnie podczas jazdy skuterem. Ubierzcie się ciepło – bluzy z kapturem, długie spodnie, skarpety (mogą być do sandałów, i tak nikt nie widzi😉), cienkie rękawiczki, a letnie rzeczy na przebranie schowajcie do plecaka.

Druga ważna rzecz – w drodze powrotnej polecam użyć kremu z wysokim filtrem UV, chyba, że tak jak my, chcecie cierpieć i wyglądać komicznie przez następne 2-3 dni ;)

Podczas oglądania wschodu byliśmy świadkami przepięknej poślubnej sesji zdjęciowej.